Publicerad: 2022-10-06 Uppdaterad: 2022-10-10, 16:11

Dags att fira Årshögtid igen

NYHET Den 15 oktober är det dags för Umeå universitets Årshögtid. I år blir den i tredubblad skala då den är en sammanslagning av 2020, 2021 och 2022 års ceremonier. – Äntligen är det åter möjligt att lyfta och hedra nya professorer, hedersdoktorer, mottagare av vetenskapliga priser och förtjänstmedaljörer, säger Peter Sköld, ceremonimästare vid Umeå universitet.

Text: Johanna Fredriksson

Årshögtiden är en högtidsceremoni då universitetet installerar nya professorer, promoverar hedersdoktorer samt delar ut vetenskapliga priser och förtjänstmedaljer.
På grund av pandemin ställdes ceremonin in under åren 2020 och 2021. Det innebär att antalet festföremål, det vill säga de som uppmärksammas, under Umeå universitets Årshögtid 2022 är betydligt fler än i vanliga fall.
I år uppmärksammas 7 hedersdoktorer, 56 professorer, 23 pristagare – varav 2 är både pristagare och professor – samt 4 förtjänstmedaljörer.

Högtidsceremonin äger rum i Aula Nordica. Därefter anordnas bankett för inbjudna gäster i festlokalen på Nolia.

Korta föreläsningar för alla

Hedersdoktorer, professorer och pristagare håller traditionsenligt populärvetenskapliga föreläsningar i samband med årshögtiden. Torsdagen den 13 oktober föreläser professorerna, under fredagen den 14 oktober är det hedersdoktorernas och pristagarnas tur. Sammanlagt blir det 74 föreläsningar som hålls i Samhällsvetarhuset och Humanisthuset på Campus Umeå. Föreläsningarna är 20 minuter långa.
– Förutom att hedra och ära festföremålen är årshögtiden ett bra tillfälle att visa upp den samhällsviktiga forskning som bedrivs vid Umeå universitet. Vi hoppas att många tar tillfället i akt och kommer för att lyssna, säger Peter Sköld.

Alla som är intresserade är välkomna att lyssna på högtidsföreläsningarna samt till högtidsceremonin i Aula Nordica den 15 oktober. Det är även möjligt att se ceremonin via livesändning på live.umu.se eller på Umeå universitets facebooksida

Vad innebär de olika utmärkelserna?

Professor

Professor är den främsta läraranställningen och regleras i högskolelag och högskoleförordning. Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. Behörig att anställas som professor inom konstnärlig verksamhet är den som har visat såväl konstnärlig som pedagogisk skicklighet.

En installation av en ny professor innebär att man högtidligen sätter in personen i sitt ämbete. Professorsinstallationen är en viktig akademisk sed som finns vid samtliga universitet i Sverige.

Pristagare

Priser delas ut till personer för att uppmärksamma och belöna hedervärda handlingar eller bedrifter. Pristagaren får diplom och en penningsumma.

Hedersdoktor

Hedersdoktor, doctor honoris causa, är en doktorstitel som fakulteterna själva kan tilldela en person enbart som en utmärkelse.

Hedersdoktorn kan till exempel anses ha betydande kontakter med universitetet, ha presterat något utomordentligt för universitetet, vara vetenskapsman från annat land eller vara någon som, genom sina prestationer, universitetet vill knyta till forskningsgemenskapen.

Förtjänstmedaljör

Umeå universitets förtjänstmedalj är universitetets finaste utmärkelse och delas vart tredje år ut till personer som har gjort särskilt betydelsefulla insatser för universitetet.

Umeå universitets Årshögtid i siffror

Professor

Mer information om Umeå universitets Årshögtid

Akademiska högtider

Vid Vårpromotionen och Årshögtiden firar vi universitetets akademiska framgångar och utnämningar.

Emmanuelle Charpentier tar emot sin doktorshatt.
lör
okt