"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Bild: Ulrika Bergfors

Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning

Forskargrupp Historia och utbildningsvetenskap möts på olika sätt i utbildningshistoria och historiedidaktik. Därför kallas området också historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Vi använder den engelska beteckningen History and Education.

Inom forskningsmiljön bedrivs utbildningshistorisk forskning inom teman som fostran av barn och ungdom, minoriteters utbildning och olika skolämnens utformning. Den omfattande forskningen om historieämnets utveckling förenar utbildningshistoriska och historiedidaktiska aspekter. Den historiska dimensionen är även framträdande i forskningen om historieförmedling och historiebruk utanför skolans ram, som behandlar historiens betydelse för skapandet av nationell, etnisk och politisk identitet.

Den samtidsinriktade forskningen innefattar projekt om elevers historieintresse, interkulturell historia och akademisk historieundervisning. Forskningsmiljön utmärks av påtaglig internationalisering och deltar i internationella projekt om bland annat historieböcker, läroboksrevision, historielärarutbildning, populära historietidskrifter, digital historia och debatter om historieundervisning.

Forskningsledare

Anna Larsson
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 54 24

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för idé- och samhällsstudier

Forskningsområde

Historia, Utbildningsvetenskap

Forskningsprojekt

Israel Ruong: en biografi
Den samiska rörelsen bars inledningsvis upp av ett begränsat antal personer som gjorde avgörande insatser. En utav dessa är Israel Ruong som under...
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 29 augusti 2022 till 29 augusti 2026
Skandinavismen och skolan under 1800-talet
Forskningsprojektet handlar om skandinavismens roll i 1800-talets skolväsende i Sverige, Norge och Danmark.
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 29 augusti 2022 till 29 augusti 2026
Folkskollärarnas kollektiva ageranden 1846 – 1880
Doktorandprojekt i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning med fokus på folkskollärarnas historia
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 1 september 2020 till 1 februari 2025
Skolutrustning och undervisningsideal - Materiella vägval inom svenskt skolväsende 1865-2010
Projektet undersöker hur skolans undervisningsideal och materialitet hör ihop. Olika delar av det svenska skolväsendet studeras med fokus på teknik...
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 15 augusti 2020 till 31 december 2024
Teaching Rival Histories: History Teachers’ Epistemological Stances and Epistemic Switching
Forskningsprojektet Teaching Rival Histories, undersöker lärares epistemologiska ståndpunkter och hur de relaterar till krav på att undervisa...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 januari 2019 till 31 december 2022
Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: En komparativ ämnesdidaktisk studie
Detta projekt undersöker hur dagsaktuella kontroversiella samhällsfrågor hanteras i läroplaner sedan 1962 och i aktuell skolundervisning i geografi...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 april 2018 till 30 juni 2023
Segregation och integration. Genus, klass och medborgarskap i svenskt undervisningsväsende, ca 1800-1850
Vid början av 1800-talet fanns en mängd skolor i Sverige. Det fanns skolor för fattiga barn, för bättre bemedlade barn, flickskolor och pojkskolor,...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 januari 2014 till 31 december 2016
Den svenska skolgårdens kulturhistoria 1611-2011
Projektet undersöker hur svenska skolgårdar har utformats och använts genom utbildningshistorien och diskuterar skolgårdens pedagogiska, sociala oc...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 juli 2012 till 30 juni 2015
Utbildningens demokratisering och "etnifiering" i svenska Sápmi - 1942 till idag
I det här forskningsprojektet, som i sju olika delstudier behandlar sameskolan och samernas folkhögskola från 1942 till nutid, undersöks hur...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 juli 2012 till 31 december 2016
Den svenska skolgårdens kulturhistoria 1611-2011
Projektet undersöker hur svenska skolgårdar har utformats och använts genom utbildningshistorien och diskuterar skolgårdens pedagogiska, sociala oc...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 7 januari 2012 till 30 juni 2016

Nyheter

Daniel Lindmark tilldelas brittisk utmärkelse
Publicerad: 2024-11-19

Han får priset för långvariga och betydelsefulla insatser på det utbildningshistoriska fältet.

En pedagogisk utopi om ett himmelrike på jorden
Publicerad: 2023-05-23

I en ny avhandling undersöker Charlott Wikström Emilia Fogelklous bildningsideal och pedagogiska visioner.

Historieundervisning i fokus vid internationellt symposium
Publicerad: 2022-10-17

Forskare från fyra kontinenter möttes i Umeå vid ett symposium om historieundervisning.

Forskning och publikationer

HESSD-seminariet

I seminarieserien presenterar vi aktuell utbildningshistorisk och SO-didaktisk forskning.

Skolelever går uppför trappa.
14,3 miljoner till utbildnings- och funktionshinderhistoria

Vetenskapsrådet beviljar 14,3 miljoner till Education and disability in history (EDUDIS) vid Umeå universitet.

Forskning om Israel Ruong: en djupdykning i samisk historia

Under doktorand Madelen Johanssons mittseminarium granskades hennes pågående avhandling om Israel Ruong.

Daniel Lindmark
Daniel Lindmark tilldelas History of Education Society (UK)’s Presidents’ Award

Han får priset för långvariga och betydelsefulla insatser på det utbildningshistoriska fältet.

Senast uppdaterad: 2025-06-12