Ruta med tonade färger i vit ram mot svart bakgrund.
Bild: Albin Ulvebring

Spring Is Coming With a Strawberry in the Mouth

Konsthögskolans BFA2 i galleri Verkligheten

En ny tid på året, efter en lång vila. Det finns en vårvinter, en period när något är på väg att bryta fram men inte riktigt är där. Det finns ett mellanläge som är både frustrerande och hoppfullt. Vi blickar tillbaka på det som varit och det som kommer framåt.

De gula nyanserna på en himmelsridå fyller kroppen med lust intill en annan. Frusna områden blir porösa, blank is blir till matt asfalt. Utifrån kommer en varelse med jordgubbar i munnen och den går genom rummen.

Spring Is Coming With a Strawberry in the Mouth är en grupputställning från andraårsstudenterna på kandidatprogrammet på Konsthögskolan vid Umeå universitet. Betraktare får skrapa på ytan av verk som berör det fysiska materialet, minnet, rörelse och naturens krafter. Utställningen innehåller måleri, foto, skulptur, installation, performance och video.

Vernissage 12 april kl 19.00 – 22.00.
Pågående performance av Enea Conradzon och Justus Krabbe under kvällen.
Performance av Love Törngren 20.00 - 20.30.

Utställningen går att se på galleri Verkligheten 12 – 27 april
Öppettider under utställningen tisdag - lördag 12.00 – 16.00

Medverkande konstnärer är:
Peter Andersson, Alexandra Campbell-Marshall, Johanna Cedergren, Linus Hedbratt, Justus Krabbe, Alex Körnegård, Love Törngren, Albin Ulvebring, Kristoffer Unga Pirak, David Västerbo, Hanna Ailaskar, Alva Jeppsson, Mikaela Liljefors, Esther Blom, Tova Lilja, Enea Conradzon.

Galleri Verkligheten

Senast uppdaterad: 2024-04-03