Fler nyheter och reportage

Goda idéer och gedigen kunskap skapar samhällsnytta och framsteg inom olika områden. Här kan du läsa om några exempel, om vägen fram och om personerna bakom.

Hallå där Evelinn Carlsson!

Innovation Boot Camp, för dig som vill lösa verkliga problem och utveckla hållbara affärsidéer.

Modell för återgång till arbetet gav Innovationspris

I osedvanligt hård konkurrens har Therese Eskilsson enhälligt utsetts till mottagare av priset.

Forskningsidé gav innovativ produkt – Xerum nominerade till pris

Umeåforskare utvecklade ett känsligt coronantikroppstest och ett kit för provtagning i hemmet.

Hallå där Johan Nordlund!

Johan Nordlund jobbar som immaterialrättsjurist. Vad är immaterialrätt (IPR) och varför är den viktig?

De vann Innovation Boot Camp

Tolv idérika studenter från olika fakulteter och program, fem träffar och tonvis med vilja att göra något.

AI och simuleringar förbättrar ambulansen

Kan statistisk modellering, storskalig simulering och innovativ visualisering ge en rättvisare ambulansvård?

Tolkningsverktyg vann Innovation Boot Camp

Efter några dagars Innovation Boot Camp hamnade tre smarta och nytänkande affärsidéer högst upp på prispallen.

Hallå där Ellenor Koppari

Prisas för arbete mot inkontinens

Eva Samuelsson får innovationspris för nyttiggörande 2021 för sitt arbete med urininkontinens via e-hälsa.

Fler reportage och porträtt

Porträtt på Johan Tordsson som sitter vid ett bord. I bakgrunden finns en växt
Deras recept: forskning, problem och en efterfrågad lösning

Johan Tordsson sammanfattar resan för bolaget Elastisys som nu närmar sig 50 anställda.

De producerar världens mest energisparande golvbrunn

Kunskap från olika forskningsprojekt gör det möjligt att återanvända energin från duschen.

Licensieringsavtal hjälpte forskarna att nå ut med kunskap

Therese Eskilssons forskargrupp licensierade metodstödet för att nå ut med kunskap om arbetsrelaterad ohälsa.

Nätverk för digital hälsa

Regional nod ger förutsättningar för framtidens digitala vårdlösningar och internationella samarbeten.

Hon vill hjälpa fler barn till en hälsosam framtid

Annelie Thorén utvecklade sin idé om ett digitalt behandlingsprogram för barn med övervikt och obesitas.

Med drivkraft att utveckla vård för barn med allergi

Anna Sandin har byggt upp en kunskapsplattform och digital vårdlösning för barn med allergisjukdomar.

Forskaren som demokratiserar digitala delningsplattformar

Per Levén är övertygad om att digitala plattformar gör skillnad för en hållbar livsstil.

Forskning, träning och appar blir hjälp till de med inkontinens

Så blev behandlingsprogrammen tillgängliga.

Färre blanketter och bättre vård

Deras plattform underlättar vårdkontakter och minskar administrationsbördan.

Senast uppdaterad: 2021-12-13