Mathijs van Sark

Allt materiellt, liksom alla objekt, rörelser eller fysiska föremål, har gränser som ger dem ett syfte.

Genom en platsspecifik installation, som uppmärksammar hur arkitektur påverkar oss, vill Mathijs van Sark att allt synligt ska visa samma uppmärksamhet för sin omgivning på samma sätt som åskådarna gör. Med olika presentationssätt skapar han enkla former eller koncept som han på olika sätt kombinerar och kombinerar om.

Efter att pandemin förvandlade mitt ursprungliga verk 'Turnstile Corner Space' till något som inte kan genomföras för tillfället, riktades min uppmärksamhet mot vårt skolgalleri, som har en vägg som behöver undersökas på nytt.

Utställda verk, examensutställning

Installation utan titel på Umeå Konsthögskola: Frånvaro av plywood och gipsskiva, 900 x 230 cm

Intervju

Mathijs van Sark, född 1992, Deventer, Nederländerna (engelska).

Senast uppdaterad: 2022-03-21