Maria Berge arbetar som forskare och lärare på NMD
Naturvetenskap och teknik har hög status i samhället, men det är fortfarande främst män och studenter från akademiska hem som söker sig till många av utbildningarna. Forskning visar att det sällan är brist på matematisk eller naturvetenskaplig förmåga som avgör studievalen, utan snarare en känsla av att passa in – eller inte passa in.
Jag forskar om hur dessa inkluderings- och exkluderingsprocesser formas i undervisningen i naturvetenskap och teknik, från grundskolan till högre utbildning. Genom att analysera interaktionsmönster i utbildningssammanhang undersöker jag hur idéer om vem som är, eller kan bli, naturvetare och ingenjör upprätthålls.
Forskningen ger kunskap om hur undervisning kan utformas för att fler ska känna sig välkomna. Att få studera och arbeta med något som känns relevant ska vara en möjlighet för alla. På så vis är det en fråga om individers självförverkligande, men också om att skapa framtidens bästa möjliga skola och högskola.
Jag har ett särskilt intresse mot humor – hur skämt både kan skapa gemenskap och förstärka olika normer.