Dokumentet utgör universitetsstyrelsens beslut om budget för Umeå universitet för 2024 samt ekonomisk plan för 2025–2026.
Budget Umeå universitet 2024 inkl. ekonomisk plan 2025-2026
Dokumentet utgör universitetsstyrelsens beslut om budget för Umeå universitet för 2023 samt ekonomisk plan för 2024–2025.
Budget Umeå universitet 2022 inkl. ekonomisk plan 2023–2024
Dokumentet utgör gemensamma riktlinjer och förutsättningar samt övergripande tidplan för budgetarbetet inför år 2024. Dokumentet beskriver universitetsövergripande budgetförutsätt-ningar respektive specifika budgetförutsättningar för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, forskning och utbildning på forskarnivå, samt universitetsgemensamma funktioner. Vidare ingår även Umeå universitets övergripande tidplan för budgetprocessen inför 2024 samt en bilaga innehållande stöd för inlämning av underlag till budget. Instruktionerna riktar sig i huvudsak till fakulteter, Lärarhögskolan, Universitetsbibliotek och Universitetsförvaltning. Dokumentet avser främst instruktioner för det årliga budgetarbetet. Rektor fattar beslut om särskilda instruktioner för verksamhetsplanering.
Inför Budget år 2024 inklusive ekonomisk plan 2025-2026 (instruktion)
Följande instruktion syftar till att lämna planeringsförutsättningar för aktiviteter som ska utföras under 2023 och ange datum för rapporteringar under året. Instruktionen riktar sig i huvudsak till fakulteter, Lärarhögskolan, Umeå universitetsbibliotek och Universitetsförvaltningen (hädanefter kallat fakulteter), även om vissa anvisningar också innefattar tidpunkter och information till institutioner, arbetsenheter och förvaltningsenheter (hädanefter kallat institutioner). Detsamma gäller centrum, om inte annat föreskrivs i centrumets instruktion. Fakulteterna ansvarar för att vidareförmedla relevanta anvisningar till institutioner.
Instruktion för år 2023 för aktiviteter inom verksamhetsplanering, intern styrning och kontroll
Universitetsstyrelsen beslutade 2022-06-08 att fastställa Budget 2023 Umeå universitet inkl. ekonomisk plan 2024–2025. Utifrån universitetsstyrelsens beslut fattar rektor detaljbeslut om fördelning av kostnader och anslag till fakulteter, Lärarhögskolan m.fl. för år 2023.
Rektors detaljbeslut i budget 2023
Verksamhetsplan 2023-2025 Umeå Universitet
Dokumentet innehåller verksamhetsplan för Umeå universitet 2023–2025 med teman och inriktningar samt lärande eller resultat som ska uppnås (indikatorer). Planen syftar till att utveckla och förbättra Umeå universitets verksamheter.
Verksamhetsplan 2023-2025 Umeå Universitet
Regel för universitetsgemensamma projekt syftar till att tydliggöra och tillhandahålla stöd och systematik för de utvecklingsprojekt som initieras. Dokumentet ersätter också den tidigare regeln för universitetsgemensamma projekt och uppdrag (dnr 100-733-10).
Regel för universitetsgemensamma projekt
Ekonomistyrreglerna tydliggör huvudprinciper för ekonomistyrning inom universitetet, samt ansvar och befogenheter för universitetets chefer gällande ekonomi. I ekonomistyrreglerna anges även vad som ingår i ansvaret för budget, ekonomisk uppföljning och prognos, samt vid bokslut.
Ekonomistyrregler vid Umeå universitet
Enligt internrevisionsförordningen (2006:1228) ska universitetsstyrelsen besluta om riktlinjer för internrevisionen. Regler för internrevisionen vid Umeå universitet omfattar bl.a. anvisningar kring internrevisionens organisering, oberoende och uppgifter.
Regler för internrevisionen vid Umeå universitet
Planen anger Umeå universitets riskanalys enligt förordningen om intern styrning och kontroll (2007:603) samt planerade förebyggande åtgärder och riskhantering för att minimera och förebygga att risken uppstår. I planen anges från och med år 2020 även kontrollmoment för varje förebyggande åtgärd. På så sätt har de båda dokumenten Riskanalys och Kontrollplan förts samman till ett gemensamt dokument.
Riskanalys inkl. kontrollmoment för år 2020-2023 enligt förordning om intern styrning och kontroll
Anlitande av externa uppdragstagare i undervisningen
Regel för under vilka förutsättningar extern uppdragstagare (juridisk person) får anlitas (direktupphandlas) för undervisning vid Umeå universitet.
Anlitande av externa uppdragstagare i undervisningen
Beloppsgräns för redovisning av anläggningstillgångar samt investeringstidpunkt
Beloppsgränsen för materiella anläggningstillgångar och för aktivering av ny-, till- och ombyggnad av annans fastighet blir 25 000 kr från och med 1 januari 2018. Inventering ska ske en gång per år enligt Ekonomienhetens anvisningar.
Beloppsgräns för redovisning av anläggningstillgångar samt investeringstidpunkt
Chefens ansvar och behörighet att förfoga över myndighetens medel
Myndigheten är skyldig att besluta vilka anställda som får förfoga över myndighetens medel. Behörigheten ska fastställas i delegationsordning. En förteckning över de personer som har denna ätt u och uppdateras kontinuerligt. Som en viktig del av chefens ekonomiska ansvar ingår att fatta beslut om utbetalning och beslut om föranleder framtida utbetalningar. Det ekonomiska ansvaret innebär: att utgiften ligger inom ramen för universitetets verksamhet, att utgiften ryms inom ramen för institutionens resurser samt att medlen används enligt gällande regler.
Regel för chefens ansvar och behörighet att förfoga över myndighetens medel
Externa forskningsbidrag
Handläggningsordningen vänder sig till institutioner/motsvarande som hanterar externa forskningsbidrag. Syftet är att visa på de olika momenten i handläggning av forskningsbidrag, tydliggöra ansvar och fungera som ett stöd i hanteringen. En översyn och uppdatering av befintlig handläggningsordning har genomförts med anledning av rektors besluts- och delegationsordning som fastställdes 2016-12-20, dnr FS 1.1-1570-16. Dokumentet har därför uppdaterats under våren 2017.
Handläggningsordning externa forskningsbidrag
Inköpskort/inköpskonto
Riksgälden har upphandlat ett nytt ramavtal för korttjänster. Umeå universitet har avropat på detta avtal som gäller från den 1 januari 2018. Samtliga fysiska kort med myndigheten som betalningsansvarig, byts ut mot ett kortlöst inköpskonto där myndigheten är betalningsansvarig. Hanteringen flyttas från Personalenheten till Ekonomienheten. I regeln beskrivs användningsområde, villkor, ansvar och beloppsgränser.
Regler för inköpskort/inköpskonto
Interna köp och försäljningar vid Umeå universitet, personal
Dokumentet reglerar interna köp och försäljningar av personalens insatser vid Umeå universitet. Reglerna ska tillämpas i samtliga fall vid köp och försäljning av tjänster inom universitetet där två parter inte har träffat överenskommelse som avviker från reglerna. Reglerna tydliggör när internfakturering eller omkontering av lönekostnad ska ske, hur timkostnad beräknas och vilka gemensamma kostnader som ska inkluderas. Dokumentet innehåller särskilda regler för undervisande respektive forskande och teknisk-/administrativ personal.
Regler för interna köp och försäljningar vid Umeå universitet, personal
Kontanthantering
Regeln innehåller bestämmelser angående hantering och ansvar för kontanter genom kontantkassa och växelkassa vid Umeå universitet. Kontanthanteringen har minskat avsevärt under de senaste åren. Det är i linje med dagens allt mer kontantlösa samhälle. Grundregeln för universitetets försäljningsverksamhet är att den ska faktureras.
Kostnader för revision som inte kan utföras av Riksrevisionen
Vissa externa finansiärer kräver revision av beviljade bidrag som inte kan utföras av Riksrevisionen, vilket innebär att tjänsten måste köpas av externa revisionsbyråer. För EU-finansierade projekt har praxis varit att respektive projekt bekostar denna revision.
Kostnader för revision som inte kan utföras av Riksrevisionen.
Kursklassificering
Handläggningsordningen anger klassificering av kurser utifrån ämnesinnehåll.
Handläggningsordning för kursklassificering
Leasing och ramavtal
Statligt upphandlade ramavtal som endast gäller leasing kan avropas av institution/enhet utan att kalkyl och ifrågasättande av ramavtal behöver göras vid varje enskilt avrop. Vid köp gäller inte undantaget.
Medfinansiering av gemensamma kostnader
Detta styrdokument reglerar modellen för medfinansiering av gemensamma kostnader som tillämpas från och med år 2023.
Regel för modell för medfinsansiering av gemensamma kostnader
Dokumentet beskriver de regler och rutiner som gäller för medfinansiering av gemensamma kostnader. I bilaga 1 framgår vilka finansiärer som beviljats hel eller delvis medfinansiering. Som huvudregel gäller att finansiärer ska bidra till full kostnadstäckning och betala proportionell andel av stödverksamhetens kostnader. Målet ska alltid vara att försöka få så fullständig finansiering som möjligt från finansiärer. Det finns dock vissa privata finansiärer där det är svårt att få täckning för gemensamma kostnader och även full ersättning för lönekostnadspåslag (LKP) och lokaler.
Regler och rutiner för medfinansiering av gemensamma kostnader
Mottagande av donationer
Policyn anger under vilka förutsättningar universitetet har möjlighet att ta emot donationer utifrån bestämmelser som framgår av lag och förordning.
Umeå universitets policy för mottagande av donationer
I föreliggande handläggningsordning beskrivs ansvarsfördelning och process för universitetets arbete med donationer av ekonomiska tillgångar.
Handläggningsordning för mottagande av donationer
Placeringspolicy för stiftelser anknutna till Umeå universitet
Policyn beskriver övergripande hur Umeå universitet, utifrån givna förutsättningar, ska agera i kapitalförvaltningen av Umeå universitets anknutna stiftelser. I policyn anges därför ansvar och uppföljning av förvaltningen samt regler för placering gällande tillgångsslag, etik och hållbarhet.
Placeringspolicy för stiftelser anknutna till Umeå universitet
Representation vid Umeå universitet, Ekonomihandboken kapitel 8
Det finns ingen bestämd definition av begreppet representation, men vanliga kostnader för representation är till exempel mat och dryck. Representation kan vara extern eller intern och olika regler gäller för dessa. Representation är en viktig del av universitetets verksamhet. Reglerna för representation hittar du i Ekonomihandboken, kapitel 8. Universitetet har som myndighet ett viktigt ansvar att vara återhållsamma när det gäller representation, den får aldrig vara lyxbetonad. Universitetets verksamhet granskas kontinuerligt av revisorer, finansiärer och media och det är av största vikt att vi följer gällande regler. Varje tillfälle av representation ska vara noga planerad, gärna tillsammans med ekonomiadministratör och i förväg förankrad med chef.
Regler för Representation vid Umeå universitet, Ekonomihandboken kapitel 8
Räntekonto
Upphandling och inköp
Regeln anger hur upphandling och inköp inom Umeå universitet ska genomföras utifrån gällande lagar, förordningar, direktiv samt verksamhetens behov och mål. Regeln gäller för all anskaffning av varor, tjänster och byggentreprenader inom Umeå universitets samtliga organisatoriska enheter och verksamheter, oavsett om det sker via upphandling eller annan typ av inköp. Regeln omfattar såväl upphandlingar över, som under direktupphandlingsgränsen samt inköp från befintliga kontrakt och ramavtal. Med upphandling avses de åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt.