Hoppa direkt till innehållet
printicon

Masterprogrammet i marknadsföring

  • Antal högskolepoäng 120 hp

Programmet riktar sig till dig som vill arbeta med strategisk marknadsföring med fördjupning mot konsumentbeteende och marknadsanalyser. Efter utbildningen kan du jobba med marknadsföringsaktiviteter på strategisk nivå. Hållbarhet och internationalisering är återkommande inslag i utbildningen. Programmet ges av den AACSB-ackrediterade Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Under utbildningen

Under det första året ligger tyngdpunkten på att utveckla kunskaper i marknadsföring genom moment i marknadsföringsstrategi och strategisk planering, konsumentbeteende och marknadsanalyser. Du får praktiskt tillämpa de kunskaper som utvecklats under dina studier. Till exempel kommer du att delta i utvecklingen av en marknadsplan för ett företag eller en organisation.
Det första året ger också möjlighet till valbara kurser och praktik.

Under det andra året får du möjlighet att bredda kunskaperna genom val av ytterligare en specialisering. Du läser också vetenskaplig metod och ett moment som tar upp de senaste trenderna i företagsekonomisk forskning. Du utvecklar också ditt skrivande, din analytiska förmåga samt din forskningskompetens genom att skriva en masteruppsats det här året. Termin tre passar bra för utlandsstudier.

Gemensamt för samtliga masterprogram i företagsekonomi

Praktik

Du har möjlighet till en praktikperiod i ett företag på cirka tio veckor. Denna möjlighet finns bara vid ett fåtal handelshögskolor i landet. Du kontaktar själv ett företag som du tycker är intressant. Praktiken ger dig erfarenhet, nya utmaningar, kontakter och du får insikt hur det fungerar på en arbetsplats och vad du som student kan bidra med.

Läs mer om att göra praktik

Studera utomlands

Att studera utomlands är inte bara roligt och utvecklande för dig som student utan även en uppskattad erfarenhet hos framtida arbetsgivare. Internationalisering är hos oss ett viktigt område och vi jobbar kontinuerligt för att kunna erbjuda dig som student många möjligheter för ett äventyr i Europa eller lite längre bort på en annan kontinent.

Läs mer om utlandsstudier

Hållbarhetsperspektivet allt viktigare

Hållbarhetsfrågorna får ett allt större utrymme i dagens företag och organisationer och vi var tidigt ute med att lyfta in dessa frågor i våra utbildningar. Tillsammans med studenterna arbetar vi aktivt för en mer hållbar Handelshögskola och med att anpassa kurser på programmen för att på ett bra sätt lära ut om och för hållbarhet. I vårt arbete tar vi de 17 globala utvecklingsmålen och Agenda 2030 som utgångspunkt. Vårt hållbarhetsarbete är certifierade enligt miljöledningssystemet ISO 14001 och vi är medlemmar i de internationella nätverken GBSN, PRME och SDSN.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Samverkan med företag

Handelshögskolan samverkar på olika sätt med företag och organisationer. Det kan ske genom till exempel praktik, gästföreläsningar, företagsbesök, karriärföreläsningar, uppsatsuppdrag, case eller praktikfall och på så vis skapar vi förutsättningar för ett ömsesidigt utbyte som gynnar alla parter.

Programöversikt

Termin 1
Consumer Behaviour, Market analysis and Strategic Decision Making.

Termin 2
Alternativ A: Valfria kurser. Alternativ B: Valfri kurs samt magisteruppsats.

Termin 3
Current Trends and a Minor in Accounting/Finance/Management/Business Development.

Termin 4
Alternativ A: Masteruppsats. Alternativ B: Valfri kurs samt masteruppsats.

För en mer detaljerad översikt se flödesschema.

Efter utbildningen

Efter avklarad utbildning kan du arbeta med stabsfunktioner på högre nivå inom större internationella företag och inom tjänsteföretag. Du kan bland annat arbeta som marknadsförare, marknadschef, försäljningsansvarig, projektledare, affärsutvecklare eller utredare. Programmets internationella prägel ger också goda möjligheter till en karriär utomlands. Programmet ger dig behörighet till forskarutbildning.

Examen

Ekonomie magisterexamen, huvudområde företagsekonomi, inriktning marknadsföring.
Ekonomie masterexamen, huvudområde företagsekonomi, inriktning marknadsföring.

Byta till Umeå - senare del av program

Du som har läst kurser som motsvarar minst första terminen på ett program kan söka till senare del av program. Om det finns plats på den termin du är behörig till behöver du inte läsa tidigare terminer på programmet. Även du som redan är student vid Umeå universitet, men vill gå ett annat motsvarande program, kan söka.

Sök senare del av det här programmet

Vanliga frågor

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Kontaktperson för programmet är:
Gisela Taube Lyxzén