Stress Response Modeling på IceLab

Ett multidisciplinärt komplexitetscenter bildat för att avslöja universella principer och adaptiva mekanismer i levande system under stress.

Forskningsprojekt Detta multidisciplinära komplexitetscenter syftar till att avslöja universella principer och adaptiva mekanismer i levande system under stress.

Stress Response Modeling på IceLab är ett multidisciplinärt komplexitetscenter bildat för att avslöja universella principer och adaptiva mekanismer i levande system under stress, som förklarar förutsättningar för uppkomsten av stabilitet, resiliens och motstånd i kontrast till flera tillstånd, kritiska övergångar och tipppunkter.

Projektansvarig

Martin Rosvall

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2024-01-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG), Institutionen för Fysik, Institutionen för fysiologisk botanik, Institutionen för matematik och matematisk statistik, Institutionen för molekylärbiologi, Medicinsk fakultet

Forskningsområde

Biologi, Botanik, Datavetenskap, Ekologi, Fysik, Infektionsbiologi, Matematik

Externa finansiärer

Vetenskapsrådet, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse

Projektbeskrivning

Vi bedriver forskning inom tre pelare: 1) systemspecifik empirisk kunskap som delas över organisatoriska skalor av studiesystem, 2) nätverksanalys med nya inferensverktyg för förutsägelser och mekanistiska hypoteser, och 3) dynamisk systemmodellering som förklarar hur dessa system driver eller hämmar kritiska övergångar.

Stress Response Modeling på IceLab, finansierat av ett bidrag till excellenscenter från Vetenskapsrådet, inkluderar rekryteringsmöjligheter, en forskarskola, aktiviteter och konferenser.

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2024-03-12