Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 4 december 2020)

printicon

Masterprogrammet i marknadsföring

  • Antal högskolepoäng 120 hp
  • Studietid 2 år (heltid)
  • Nivå Avancerad nivå
  • Starttid Hösttermin 2021

Programmet riktar sig till dig som vill arbeta med strategisk marknadsföring med fördjupning mot konsumentbeteende och marknadsanalyser. Efter utbildningen kan du jobba med marknadsföringsaktiviteter på strategisk nivå. Hållbarhet och internationalisering är återkommande inslag i utbildningen.

Programmet ges av Handelshögskolan vid Umeå universitet som är kvalitetsackrediterad genom AACSB.

Under utbildningen

Under det första året ligger tyngdpunkten på att utveckla kunskaper i marknadsföring genom moment i marknadsföringsstrategi och strategisk planering, konsumentbeteende och marknadsanalyser. Du får praktiskt tillämpa de kunskaper som utvecklats under dina studier. Till exempel kommer du att delta i utvecklingen av en marknadsplan för ett företag eller en organisation.
Det första året ger också möjlighet till valbara kurser och praktik.

Under det andra året får du möjlighet att bredda kunskaperna genom val av ytterligare en specialisering. Du läser också vetenskaplig metod och ett moment som tar upp de senaste trenderna i företagsekonomisk forskning. Du utvecklar också ditt skrivande, din analytiska förmåga samt din forskningskompetens genom att skriva en masteruppsats det här året. Termin tre passar bra för utlandsstudier.

Gemensamt för samtliga masterprogram i företagsekonomi

Praktik

Du har möjlighet till en praktikperiod i ett företag på cirka tio veckor. Denna möjlighet finns bara vid ett fåtal handelshögskolor i landet. Du kontaktar själv ett företag som du tycker är intressant. Praktiken ger dig erfarenhet, nya utmaningar, kontakter och du får insikt hur det fungerar på en arbetsplats och vad du som student kan bidra med.

Läs mer om att göra praktik

Studera utomlands

Att studera utomlands är inte bara roligt och utvecklande för dig som student utan även en uppskattad erfarenhet hos framtida arbetsgivare. Internationalisering är hos oss ett viktigt område och vi jobbar kontinuerligt för att kunna erbjuda dig som student många möjligheter för ett äventyr i Europa eller lite längre bort på en annan kontinent. Du har därför möjlighet att studera utomlands en eller två terminer inom våra mastersprogram.

Vi har runt 60 partneruniversitet, främst inom Europa men även i Brasilien, Indien, Mexico, Sydafrika, Ryssland och Kina – alla speciellt utvalda för våra studenter. Studenter som vill studera längre bort har även tillgång till Umeå Universitets universitetsövergripande avtal inom Nordamerika, Oceanien och Asien.

Läs mer om utlandsstudier

Hållbarhetsperspektivet allt viktigare

Hållbarhetsfrågorna får ett allt större utrymme i dagens företag och organisationer och vi var tidigt ute med att lyfta in dessa frågor i våra utbildningar. Tillsammans med studenterna arbetar vi aktivt för en mer hållbar Handelshögskola och med att anpassa kurser på programmen för att på ett bra sätt lära ut om och för hållbarhet. I vårt arbete tar vi de 17 globala utvecklingsmålen och Agenda 2030 som utgångspunkt. Vårt hållbarhetsarbete är certifierade enligt miljöledningssystemet ISO 14001 och vi är medlemmar i de internationella nätverken GBSN, PRME och SDSN.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete

Samverkan med företag

Handelshögskolan samverkar på olika sätt med företag och organisationer. Det kan ske genom till exempel praktik, gästföreläsningar, företagsbesök, karriärföreläsningar, uppsatsuppdrag, case eller praktikfall och på så vis skapar vi förutsättningar för ett ömsesidigt utbyte som gynnar alla parter.

Fortsatta studier

Utbildningen ger behörighet till utbildning på forskarnivå oavsett om man läser hela det tvååriga programmet till en masterexamen (120 hp) eller om man väljer att avsluta den efter ett år med en magisterexamen (60 hp).

Programöversikt

Termin 1
Consumer Behaviour, Market analysis and Strategic Decision Making.

Termin 2
Alternativ A: Valfria kurser. Alternativ B: Valfri kurs samt magisteruppsats.

Termin 3
Current Trends and a Minor in Accounting/Finance/Management/Business Development.

Termin 4
Alternativ A: Masteruppsats. Alternativ B: Valfri kurs samt masteruppsats.

För en mer detaljerad översikt se flödesschema.

Efter utbildningen

Efter avklarad utbildning kan du arbeta med stabsfunktioner på högre nivå inom större internationella företag och inom tjänsteföretag. Du kan bland annat arbeta som marknadsförare, marknadschef, försäljningsansvarig, projektledare, affärsutvecklare eller utredare. Programmets internationella prägel ger också goda möjligheter till en karriär utomlands. Programmet ger dig behörighet till forskarutbildning.

Examen

Programmet leder till Ekonomie Masterexamen (120 hp), huvudområde: företagsekonomi, specialisering: marknadsföring.
Det är också möjligt att avsluta programmet efter ett år med Ekonomie Magisterexamen (60 hp), huvudområde: företagsekonomi, specialisering: marknadsföring.
Båda examina är på avancerad nivå.

Anmälan och behörighet

Masterprogrammet i marknadsföring, 120 hp

Visa tillfällen för föregående termin Hösttermin 2021 Det finns inga senare terminer för kursen

Startar

Hösttermin 2021

Studieort

Umeå

Undervisningsspråk

Engelska

Studieform

Normal

Studietakt

100%

Behörighet

Kandidatexamen med 75 högskolepoäng i företagsekonomi, varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60hp eller motsvarande varav minst 7,5 högskolepoäng i marknadsföring. Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart högskolepoäng inom en inriktning (d.v.s. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering). Företagsekonomi C 15hp. Samt 7,5 hp grundläggande statistik/matematik eller motsvarande. Därutöver krävs En B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (kravet på svenska gäller om utbildningen ges på svenska).

Urval

I första hand antas sökande med resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Testresultatet måste skickas direkt från ETS, vår institutionskod är 81Q-GG-68. I andra hand antas sökande utifrån antal högskolepoäng.

Studieavgift

Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 46 500 kr. Total studieavgift: 186 000 kr. Anmälnings- och studieavgifter

Anmälningskod

UMU-P2010

Anmälan

Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 15 mars 2021 klockan 13:00. Sista anmälningsdag är den 15 april 2021.

Startar

Hösttermin 2021

Studieort

Umeå

Undervisningsspråk

Engelska

Studieform

Normal

Studietakt

100%

Behörighet

Kandidatexamen med 75 högskolepoäng i företagsekonomi, varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60hp eller motsvarande varav minst 7,5 högskolepoäng i marknadsföring. Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart högskolepoäng inom en inriktning (d.v.s. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering). Företagsekonomi C 15hp. Samt 7,5 hp grundläggande statistik/matematik eller motsvarande. Därutöver krävs En B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (kravet på svenska gäller om utbildningen ges på svenska).

Urval

I första hand antas sökande med resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Testresultatet måste skickas direkt från ETS, vår institutionskod är 81Q-GG-68. I andra hand antas sökande utifrån antal högskolepoäng.

Studieavgift

Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 46 500 kr. Total studieavgift: 186 000 kr. Anmälnings- och studieavgifter

Anmälningskod

UMU-M2010

Anmälan

Det här tillfället är för dig som behöver uppehållstillstånd för studier. Nu kan du anmäla dig. Du flyttas till Antagning.se. Sista anmälningsdag är den 15 januari 2021.

Byta till Umeå - senare del av program

Du som har läst kurser som motsvarar minst första terminen på ett program kan söka till senare del av program. Om det finns plats på den termin du är behörig till behöver du inte läsa tidigare terminer på programmet. Även du som redan är student vid Umeå universitet, men vill gå ett annat motsvarande program, kan söka.

Sök senare del av det här programmet

Vanliga frågor

  • Jag har läst liknande ämnen tidigare, hur gör jag för att tillgodoräkna dessa?

    Vi är generösa i tillgodoräknandeärenden så dina möjligheter att få tillgodoräkna kurser är goda. Använd kontaktformuläret nedan för att få instruktioner om hur du ansöker om tillgodoräknande och för hjälp med att få en individuell studieplan.

    Fäll ihop
  • Vad är det för skillnaden mellan en magisterexamen och en masterexamen?

    En ekonomie magisterexamen 60 hp är 1 år och rymmer därför mindre fördjupning och bredd samt innehåller enbart 15 hp uppsats. På engelska heter den Degree of Master of Science, major: Business Administration, Specialization: Management 60 hp.

    En ekonomie masterexamen 120 hp är 2 år och rymmer mer fördjupning och bredd samt innehåller 30 hp uppsats. På engelska heter den Degree of Master of Science, major: Business Administration, Specialization: Management 120 hp.

    Fäll ihop
  • Hur går urvalet till?

    I första hand antas sökande med resultat från GMAT (Graduate Management Admissions Test). Testresultatet måste skickas direkt från ETS, vår institutionskod är 81Q-GG-68 8969. I andra hand antas sökande utifrån antal inrapporterade högskolepoäng.

    Läs mer om GMAT

    Fäll ihop

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Kontaktperson för programmet är:
Gisela Taube Lyxzén