Med anledning av kriget i Ukraina

Kriget i Ukraina är en våldshandling och humanitär katastrof och universitetet följer händelseutvecklingen kontinuerligt. Här hittar du innehåll om universitetets åtgärder, relevant forskning samt tips på experter inom området.

Nyheter från universitetet

Hur fungerar krigets lagar?
Publicerad: 2023-08-30

Podden handlar om det pågående kriget i Ukraina, men även om andra konflikter, och om krigets lagar.

Sociala medier i kriser – från desinformation till gemenskap
Publicerad: 2023-05-04

Sociala medier är viktiga som informationsspridare vid kriser. Det visar Moa Eriksson Krutröks forskning.

Ett år efter krigets utbrott – universitetet flaggar för Ukraina
Publicerad: 2023-02-24

Ett år har gått sedan kriget bröt ut. Universitetet har på olika sätt visat stöd för Ukraina.

Sergiy Borodin fick stöd av insamlingen till ukrainska studenter
Studenten Sergiy Borodin flydde från Ukraina och fick en plats som utbytesstudent i Umeå.
Publicerad: 2023-02-22
Fredsforskaren Dzenan Sahovic om Ukrainakriget
Publicerad: 2023-02-20

Kriget kan sätta punkt för en era av globalisering och internationellt samarbete.

Ukrainska studenter kan ansöka om bidrag tack vare donation
Publicerad: 2023-01-24

Ukrainska studenter som befinner sig i Sverige med tillstånd enligt massflyktsdirektivet kan nu söka bidrag.

Ukrainska studenter kan ansöka om bidrag tack vare donation
Publicerad: 2022-09-19

Studenter från Ukraina kan nu söka bidrag för vissa levnadskostnader för höstterminen 2022.

Umeå universitet flaggar för Ukrainas självständighet
Publicerad: 2022-08-23

Under Ukrainas självständighetsdag hissas flaggan på Campus Umeå.

Umeå universitet startar insamling till ukrainska studenter
Publicerad: 2022-06-03

Studenter från Ukraina har svårt att finansiera sitt uppehälle. Därför startas en riktad gåvoinsamling.

Lärarstudenter utbildas inför att ta emot elever från Ukraina
Publicerad: 2022-05-13

Föreläsningar och diskussioner förbereder studenterna för att ta emot nyanlända elever från Ukraina.

Fem miljoner kronor till stöd för ukrainska forskare
Publicerad: 2022-04-01

Umeå universitets rektor har beslutat att reservera fem miljoner kronor till mottagande av ukrainska forskare.

Kriget i Ukraina: Vad gäller för forskare och studenter – vanliga frågor och svar
Publicerad: 2022-03-24

SUHF har sammanställt vanliga frågor och svar som uppkommit med anledning av kriget.

Samarbeten med statliga institutioner i Ryssland och Belarus avbryts omedelbart
Publicerad: 2022-03-08

Efter regeringens uppmaning har en handfull samarbeten omedelbart satts på paus vid Umeå universitet.

Upphör med kontakter och samarbeten med Ryssland och Belarus
Publicerad: 2022-03-02

Regeringen uppmanar lärosäten att frysa sina samarbeten med statliga institutioner i Ryssland och Belarus.

Universitetet hissar ukrainsk flagga och ger stöd till studenter
Publicerad: 2022-02-28

Umeå universitet följer läget i Ukraina och stöttar studenter och forskare från landet som befinner sig Umeå.

Är du student i Ukraina med frågor om att byta till Umeå universitet?

Läs mer på sidan Du som har utländsk utbildning och Senare del av program, eller kontakta vårt Infocenter.

Pressinformation

Expertlista: kriget i Ukraina

Experter inom flera olika områden som kan vara relevanta i rapportering och bevakning av kriget i Ukraina.

Press

Här hittar du aktuell information som riktar sig till journalister och media.

Scholars at Risk

Umeå universitet är medlem i Scholars at Risk (SAR) sedan 2016. SAR är ett internationellt nätverk som arbetar för att värna akademisk frihet och ge skydd åt riskutsatta forskare. Över 500 lärosäten, varav 21 i Sverige, är medlemmar i nätverket.
Läs om SAR i solidaritet med Ukraina (på engelska)

Senast uppdaterad: 2022-06-10