Hoppa direkt till innehållet
printicon

Pedagogik

Pedagogik är en bred vetenskap som handlar om de påverkansprocesser som formar och förändrar människor, såväl barn som vuxna. I pedagogisk forskning studeras fostran, utbildning, lärande och undervisning, i både formella som informella sammanhang. Kunskap skapas om hur och varför värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras, samt om hur meningsfulla utbildnings- och undervisningssituationer kan planeras och genomföras.

Reportage och porträtt

Formativ bedömning kan leda till avsevärda ökningar av elevers lärande
Formativ bedömning kan leda till avsevärda ökningar av elevers lärande

Torulf Palm, professor i pedagogiskt arbete, studerar hur formativ bedömning kan förbättra elevers lärande.

Nyheter

Språket kan göra matematikuppgifter svårare
Språket kan göra matematikuppgifter svårare

När matematikuppgifter ges till elever i skriftlig form kan texten påverka svårigheten, menar Frithjof Theens.

Lärmiljöers betydelse för studenters kreativa utveckling
Lärmiljöers betydelse för studenters kreativa utveckling

I en ny avhandling undersöks lärmiljöer som stödjer studenters utveckling av kreativitet som kompetens.

Nätverksträff för forskare inom arbetslivspedagogik
Nätverksträff för forskare inom arbetslivspedagogik

12 mars 2019 träffades forskare och lärare från Linköping, Stockholm och Umeå.

Profilområden och forskargrupper

FemHum
FemHum är en grupp humorforskare med en feministisk grundsyn. Våra forskningsområden är inom språkvetenskap, pedagogiskt arbete och fysikdidaktik.
Forskningsämne: Pedagogik, Språkvetenskap
Tillämpad forskning om digitala praktiker inom utbildning
Forskningsprofilen har ett intresse för digitala praktiker inom och utanför formell utbildnings.
Forskningsämne: Pedagogik, Utbildningsvetenskap
Utbildningspolicy och ungas övergångar
Profilen forskar om utbildningspolicy och utbildningspolitik och ungas karriärer.
Utvärdering
På institutionen bedrivs forskning om utvärdering, metodutveckling och forskningsbaserad utvärdering
Forskningsämne: Pedagogik, Utbildningsvetenskap