"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Yngre barns utbildning (RECEUM)

Forskargrupp RECEUM (Research in Early Childhood Education, Umeå University) är en forskningsinriktning vid Umeå universitet som Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap står som värd för.

RECEUM samlar forskare och lärare med inriktning på yngre barns utbildning, inklusive forskning om förskola och fritidshem. Målet är att förena forskning och praktik samt att bygga starka nätverk och samarbeten mellan forskare, lärare och representanter för förskole- och fritidshemsverksamhet – såväl kommunalt som nationellt och internationellt. RECEUM har etablerade samarbeten och gästforskarutbyten med forskargrupper vid bland annat Humboldt-Universität, Universitetet i Bielefeld, Åbo Akademi och University of Newcastle (Australien), och deltar regelbundet i nationella och internationella konferenser. Nedanför listas några forskningsområden inom Yngre barns utbildning (RECEUM).

Undervisning och lärande i förskola och fritidshem

Detta område omfattar forskning om estetiska uttrycksformer, språkutveckling, kulturell mångfald, digitalisering, naturvetenskap och hållbarhet. Det inkluderar även frågor om kunskapens karaktär inom både forskning och praktik. Forskningen berör lärarutbildning, professionsutveckling, organisationsfrågor och läroplaner, och utgår ofta från ämnesdidaktiska, specialpedagogiska, socio-materiella och rumsliga perspektiv.
Kontaktperson Sofie Areljung.

Värden och identiteter

Här studeras frågor om demokrati, jämlikhet, etik, barns inflytande och deltagande, samt förhållningssätt till miljö- och hållbarhetsfrågor. Forskningen undersöker hur kön, etnicitet, samt socioekonomisk och kulturell bakgrund samspelar med kontext och processer inom ECEC (Early Childhood Education and Care) och barns livsvärld, och hur dessa bidrar till att forma identiteter och värderingar.
Kontaktperson Annika Manni.

Policy och styrning

Detta område fokuserar på nationell och internationell politik för förskola och fritidshem. Forskningen behandlar svenska och europeiska styrdokument, marknadsorientering, privatisering samt läroplansreformer och läroplansprocesser.
Kontaktperson Maria Rönnlund

Forskningsledare

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Forskningsområde

Utbildningsvetenskap
Förhandlingar och tolkningar formade fritidshemmets läroplan

Vilka värden gavs störst tyngd när fritidshemmets läroplan formulerades? Det undersöks i ny avhandling.

Från ämneslärare till professor

Maria Rönnlund, ny professor i pedagogiskt arbete, har forskat om elevers delaktighet och inflytande i skolan.

Senast uppdaterad: 2025-11-13