Profilområde Forskningsprofilen Perspektiv på utbildningspolitik och policy (PEPP) bedriver forskning om hur politik och policy formuleras och omsätts i olika typer av pedagogisk yrkesverksamhet.
PEPP är en forskningsprofil som studerar hur utbildningssystemet påverkas av politiska beslut och policyer – från förskola till högre utbildning. Forskningen fokuserar på hur dessa beslut formuleras, tolkas och omsätts i pedagogisk yrkesverksamhet, samt vilka konsekvenser det får. Studierna omfattar internationella, nationella och lokala nivåer och behandlar frågor om styrning, marknadsutsättning, privatisering och hur utvärdering och utvärderingsmetoder används som styrmedel. Även europeisering, lärarutbildning, elevhälsa, inkludering och digitalisering ingår i forskningsfälten. Forskningen vilar på en bred teoretisk grund med kritiska och institutionella perspektiv från bland annat utbildningsvetenskap, statsvetenskap, historia och sociologi. Resultaten PEPP bidrar med är relevanta för yrkesverksamma i skolan, föräldrar, elever, lärarutbildningar, beslutsfattare och ledare inom utbildningsväsendet. Genom att kombinera nationella och internationella policystudier bidrar forskningen med viktig kunskap om hur utbildning formas och styrs i ett föränderligt samhälle.