Beteende och estetik i planeringen

• Antal högskolepoäng 15 hp
  • Nivå Grundnivå fortsättningskurs
  • StarttidHösttermin 2024

Om kursen

Kursen fokuserar på designmetoder som kan användas inom samhällsplaneringen för att generera idéer, formulera och lösa problem samt omsätta dessa till strategiska visioner. Av särskild betydelse är även metoder för att kommunicera och visualisera problem, situationer och idéer: scenariobyggande, prototypering, datorstödda visualiseringstekniker och presentationsteknik. Vidare behandlas under kursen områdena tjänstedesign och interaktionsdesign, samhällsplanerings- och stadshistoria, interaktion och medborgardiskussion, design för alla och tillgänglighetsaspekter.

Ett huvudsyfte med kursen är att studenten ska nå en grundläggande kompetens i att kommunicera med olika medborgar- och yrkesgrupper inblandade i planeringsprocessen, och få kännedom vilka krav som kan ställas vid upphandling av konsulttjänster inom designområdet i relation till planering och projektering av miljöer. I kursen ingår undervisning och övningar som syftar till att studenten praktiskt skall tillämpa kunskaper från

denna och tidigare kurser i realistiska övningar och projekt.

Vissa föreläsningar kan ske på engelska.

Kontaktformulär

Tack! Ditt ärende/fråga har skickats.

Ladda om sidan om du vill ställa en ny fråga.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Kursen ges av:
Designhögskolan
Kontaktpersoner för kursen är:
Birgitta Sundberg (utbildningssamordnare), Adrian Löwander (Institutionsadministratör)

Anmälan och behörighet

Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.

Läs om att välja kurs inom program.

Ta hjälp av en studievägledare

Diskutera dina tankar med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

Bygg din egen utbildning

Kombinera fristående kurser och designa din egen utbildning till en examen.

Läsa program eller kurs?

Visst vet du att både program och fristående kurser kan leda till samma examen.

Vad händer nu? Viktiga datum

När kommer antagningsbeskedet? När måste jag svara? Se de datum som gäller för din anmälan och läsåret.

Kommer jag in?

Mycket beror på om du har rätt behörighet och hur många andra som söker samma utbildning.

Läsa på universitet – så funkar det

Vad händer efter ansökan, hur funkar tentor, hinner man annat än att plugga? Svar på en massa bra frågor.