"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Bild på norrsken över fjällandskap.

Språk och kommunikation

Bild: Ive Van Krunkelsven

Forskargrupp Det övergripande syftet med den forskning som bedrivs inom denna grupp är att öka förståelsen för vilken roll språket och kommunikationen har för kunskap och lärande i matematik.

Ett mål med matematikutbildning är att man ska utveckla förmågan att kommunicera med matematikens språkbruk och uttrycksformer. Därmed är språket en viktig del av matematiken. Samtidigt försöker man ibland separera språk från matematik, t.ex. då man vill att provuppgifter i matematik inte ska testa läsförmåga utan matematisk förmåga. Därför finns behov att undersöka språkets egenskaper och funktioner på ett mer ingående sätt i relation till det matematiska innehållet samt till kunskap och lärande av matematik.

Inom denna forskargrupp studeras till exempel om det behövs en specifik typ av läsförmåga för att läsa en matematisk text, förhållandet mellan läsning och lösning av en matematikuppgift, hur man kan använda elevers språkbruk för att diagnostisera deras matematiska kunskap, hur lärares språkbruk påverkar elevernas förståelse och hur man kan formulera matematikuppgifter med hög validitet.

Forskningsledare

Ewa Bergqvist
Universitetslektor, forskare
E-post
E-post
Telefon
090-786 94 76

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik

Forskningsområde

Utbildningsvetenskap

Externa finansiärer

Vetenskapsrådet, Skolforskningsinstitutet, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond

Externa finansiärer

Nyheter

Läroplaner och matematisk resonemangsförmåga beforskas

Vetenskapsrådet beviljar sex miljoner till forskning om läroplan och matematisk resonemangsförmåga.

Forskningsprojekt

Konstruktioner i matematiktext
Tid 1 juli 2025 till 30 juni 2028
Typ av projekt Forskningsprojekt
Samspel mellan ord och symboler i matematikundervisning med fokus på lärande av likhet
Forskningsområde: Matematik, Utbildningsvetenskap
Tid 1 oktober 2024 till 31 december 2025
Typ av projekt Forskningsprojekt
Elevers (brist på) förståelse av matematiska texter
Forskningsområde: Matematik, Utbildningsvetenskap
Tid 1 januari 2022 till 31 december 2026
Typ av projekt Forskningsprojekt
Förmågemålens dubbla roll vid implementering av läroplaner i Sverige och England
Forskningsområde: Pedagogik
Tid 1 januari 2022 till 31 december 2025
Typ av projekt Forskningsprojekt

Publikationslista

International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Taylor & Francis 2025, Vol. 56, (2) : 296-317
Johansson, Helena; Österholm, Magnus
European Journal of Science and Mathematics Education, Bastas Publications 2025, Vol. 13, (1) : 1-15
Hellgren, Jenny M.; Bergqvist, Ewa; Österholm, Magnus
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Taylor & Francis Group 2024, Vol. 55, (7) : 1567-1596
Johansson, Helena; Österholm, Magnus; Flodén, Liselott; et al.
Studies in Educational Evaluation, Elsevier 2024, Vol. 83
Österholm, Magnus; Bergqvist, Tomas; Liljekvist, Yvonne; et al.
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Springer Nature 2024, Vol. 56 : 543-557
Bach, Cecilie Carlsen; Bergqvist, Ewa; Jankvist, Uffe Thomas
Journal of Mathematical Behavior, Elsevier 2023, Vol. 72
Wikström Hultdin, Ulrika; Bergqvist, Ewa; Bergqvist, Tomas; et al.
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, University of Helsinki; LUMA Centre Finland 2023, Vol. 11, (3) : 49-76
Dyrvold, Anneli; Bergvall, Ida
Scandinavian Journal of Educational Research
Dyrvold, Anneli; Bergvall, Ida
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Göteborgs universitet 2023, Vol. 28, (1-2) : 7-29
Theens, Frithjof; Bergqvist, Ewa; Österholm, Magnus
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 2023, Vol. 28, (1-2) : 31-58
Bergvall, Ida; Dyrvold, Anneli
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, University of Helsinki 2023, Vol. 11, (3) : 103-131
Dyrvold, Anneli; Bergvall, Ida
The Journal of computers in mathematics and science teaching, Association for the Advancement of Computing in Education 2022, Vol. 41, (2) : 135-161
Dyrvold, Anneli
Designs for Learning, Stockholm University Press 2021, Vol. 13, (1) : 1-7
Bergvall, Ida; Dyrvold, Anneli
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Göteborg: Institutionen för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet 2020, Vol. 25, (3-4) : 1-5
Bagger, Anette; Holgersson, Ingemar; Reikerås, Elin; et al.
Research in Mathematics Education, Routledge 2020, Vol. 22, (3) : 265-283
Dyrvold, Anneli
Journal of Mathematical Behavior, Elsevier 2019, Vol. 56
Johansson, Helena; Österholm, Magnus
Journal of Mathematical Behavior, Elsevier 2018, Vol. 51 : 41-55
Bergqvist, Ewa; Theens, Frithjof; Österholm, Magnus
Dyslexi, Stockholm: Svenska Dyslexiföreningen 2017, Vol. 22, (3) : 18-23
Dyrvold, Anneli
Journal of Curriculum Studies, Vol. 49, (2) : 149-168
Bergqvist, Ewa; Bergqvist, Tomas
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Gothenburg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 2016, Vol. 21, (3) : 51-72
Dyrvold, Anneli
Senast uppdaterad: 2025-06-11