"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Bild: Ulrika Bergfors

Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning

Forskargrupp Historia och utbildningsvetenskap möts på olika sätt i utbildningshistoria och historiedidaktik. Därför kallas området också historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Vi använder den engelska beteckningen History and Education.

Inom forskningsmiljön bedrivs utbildningshistorisk forskning inom teman som fostran av barn och ungdom, minoriteters utbildning och olika skolämnens utformning. Den omfattande forskningen om historieämnets utveckling förenar utbildningshistoriska och historiedidaktiska aspekter. Den historiska dimensionen är även framträdande i forskningen om historieförmedling och historiebruk utanför skolans ram, som behandlar historiens betydelse för skapandet av nationell, etnisk och politisk identitet.

Den samtidsinriktade forskningen innefattar projekt om elevers historieintresse, interkulturell historia och akademisk historieundervisning. Forskningsmiljön utmärks av påtaglig internationalisering och deltar i internationella projekt om bland annat historieböcker, läroboksrevision, historielärarutbildning, populära historietidskrifter, digital historia och debatter om historieundervisning.

Forskningsledare

Anna Larsson
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 54 24

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för idé- och samhällsstudier

Forskningsområde

Historia, Utbildningsvetenskap

Forskningsprojekt

Forskningsprojekt

Israel Ruong: en yrkesbiografi
Den samiska rörelsen bars inledningsvis upp av ett mindre antal personer som gjorde avgörande insatser. En utav dessa är Israel Ruong som under...
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 29 augusti 2022 till 29 augusti 2026
Folkskollärarnas kollektiva ageranden 1846 – 1880
Doktorandprojekt i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning med fokus på folkskollärarnas historia
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 1 september 2020 till 1 februari 2025
Skolutrustning och undervisningsideal - Materiella vägval inom svenskt skolväsende 1865-2010
Projektet undersöker hur skolans undervisningsideal och materialitet hör ihop. Olika delar av det svenska skolväsendet studeras med fokus på teknik...
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 15 augusti 2020 till 31 december 2024
Pedagogik: En historisk studie av en omstridd disciplin
Detta projekt utforskar den akademiska pedagogikens utmärkande drag och samhälleliga roll från 1940-talet och framåt.
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 januari 2020 till 31 december 2022
Teaching Rival Histories: History Teachers’ Epistemological Stances and Epistemic Switching
Forskningsprojektet Teaching Rival Histories, undersöker lärares epistemologiska ståndpunkter och hur de relaterar till krav på att undervisa...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 januari 2019 till 31 december 2022
SO-undervisning i skolans tidigare år 1919-2011: kunskapsorganisering och progression
Denna studie undersöker SO-undervisning för skolans tidiga år ur läroplanshistorisk synvinkel.
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 januari 2019 till 31 december 2020
Språngbrädor och parenteser: Framställningar av frihetstiden och Gustav III:s regeringstid i historiekultur 1870–1990
I forskningsprojektet undersöks historiekultur rörande konstruktionen och presentationen av historiska epoker. Studien är inriktad mot framställnin...
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 3 september 2018 till 3 september 2022
Styrning och kunskaper i Nomadskola och Sameskola 1956-2011
I mitten av 1900–talet skedde förändringar i skolväsendet för samer. Före 1962 var det obligatoriskt för fjällrenskötande samiska barn att gå i...
Typ av projekt Doktorandprojekt
Tid 1 januari 2014 till 31 augusti 2023
Utbildningens demokratisering och "etnifiering" i svenska Sápmi - 1942 till idag
I det här forskningsprojektet, som i sju olika delstudier behandlar sameskolan och samernas folkhögskola från 1942 till nutid, undersöks hur...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 juli 2012 till 31 december 2016
Den svenska skolgårdens kulturhistoria 1611-2011
Projektet undersöker hur svenska skolgårdar har utformats och använts genom utbildningshistorien och diskuterar skolgårdens pedagogiska, sociala oc...
Typ av projekt Forskningsprojekt
Tid 1 juli 2012 till 30 juni 2015

Nyheter

Daniel Lindmark tilldelas brittisk utmärkelse
Publicerad: 2024-11-19

Han får priset för långvariga och betydelsefulla insatser på det utbildningshistoriska fältet.

En pedagogisk utopi om ett himmelrike på jorden
Publicerad: 2023-05-23

I en ny avhandling undersöker Charlott Wikström Emilia Fogelklous bildningsideal och pedagogiska visioner.

Historieundervisning i fokus vid internationellt symposium
Publicerad: 2022-10-17

Forskare från fyra kontinenter möttes i Umeå vid ett symposium om historieundervisning.

Forskning och publikationer

HESSD-seminariet

I seminarieserien presenterar vi aktuell utbildningshistorisk och SO-didaktisk forskning.

Forskning om Israel Ruong: en djupdykning i samisk historia

Under doktorand Madelen Johanssons mittseminarium granskades hennes pågående avhandling om Israel Ruong.

Daniel Lindmark
Daniel Lindmark tilldelas History of Education Society (UK)’s Presidents’ Award

Han får priset för långvariga och betydelsefulla insatser på det utbildningshistoriska fältet.

Skolagans historia och pedagogik

Nättidningen Svensk historia uppmärksammar en ny bok av Björn Norlin om Skolagans historia och pedagogik.

Senast uppdaterad: 2025-06-12