Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)
Tre forskningsprojekt vid Umeå universitet tilldelas totalt 15 miljoner kronor av RJ.
Eva Mårell-Olsson ska studera och utveckla AI-baserad teknik till hjälp för barn som vistas länge på sjukhus.
Bert Jonsson, professor vid TUV har ett forskningsprojekt om neurovetenskap i pedagogisk verksamhet.
Ny avhandling om förskollärares erfarenhet av att använda surfplattor i undervisningen.
Högskoleprovet ställs in även i höst. Provet är inte tillräckligt säkert att genomföra i och med covid-19.
En artikeln från TUV har tilldelats priset årets artikel 2018.
Läs intervju om projektet förskolan som marknad med Sara Carlbaum på VK.
Ny studie ska gå vidare med förskollärares förståelse för hur digital lek kan erbjudas barn i förskolan.
Eva Mårell-Ohlsson vill utveckla AI för att hjälpa och stödja svårt sjuka barn, som vistas på sjukhus.
Skolfrånvaro är ett problem som medför många negativa konsekvenser, men det finns vägar tillbaka till skolan.
Gynnas eller missgynnas vissa grupper av högskoleprovets utformning?
Ny bok som bygger på resultat från omfattande empiriska studier av forskare vid Umeå universitet.
Från och med den 1 maj kommer Linda Rönnberg att tjänstgöra som professor i pedagogiskt arbete.
Lisbeth Lundahl, TUV, utses till hedersdoktor vid Åbo universitet fredagen den 29 maj
UCER:s utvärdering av Läslyftet har publicerat sin slutrapport
Nu finns delrapport 11: Erfarenheter av Läslyftets genomförande och effekter i förskolan 2017/18" publicerad.
Nu finns den fjärde delrapporten publicerad "Utvärdering av Läslyftet delrapport 4
Gymnasieskolans nationella prov i matematik har hög kvalitet men skulle behöva undersökas ytterligare.
I en ny bok ger forskarna Bert Jonsson och Lars Nyberg konkreta tips på evidensbaserade lärandestrategier.
Ny rapport om kvarstående effekter av Läslyftet i grundskolan
Nya forskningsmedel till TUV från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Formas har anslagit medel för en tvärvetenskaplig studie om betydelsen av förskolebarns utemiljöer.
TUV tilldelades medel till fyra projekt vid dagens beslut av Vetenskapsrådets (UVK).
Per-Åke Rosvall, docent på TUV, har utsetts som Sveriges representant vid Cedefop
Linda Rönnberg ska studera privata aktörer och kommersialisering i förskola och skola.
Vi hälsar Sofie välkommen till ledningsgruppen för forskarskolan inom utbildningsvetenskap
Karin Sporre har finansieras av LH för att studera barns erfarenheter av vattenbrist.
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap firar 10-årsjubileum med en konferens.
Två forskare från TUV har erhållit forskningsmedel från utbildningsvetenskapliga kommittén (VR).
40 miljoner från Vetenskapsrådet möjliggör ny forskarskola i Umeå där ytterligare nio lärosäten medverkar.
Maria Rönnlund och Aina Tollefsen ska studera ungdomars utbildnings och karriärvägar i svensk landsbygd.
Sara Carlbaum har fått medel från VR för att studera förskolan som marknad
Studie- och yrkesvägledning av utlandsfödda ungdomar ska undersökas i en studie finansierad av LH
Ny bok om demokratiarbete i yrkesutbildning av forskare från Umeå och Göteborg