Den 25 september hölls en heldagskonferens vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV).
Alex Örtegren och Anders D. Olofsson har studerat samhällskunskapslärarutbildningar i Sverige.
Sharon M Kolb har över 30 års erfarenhet av undervisning och har utvecklat internationalisering av utbildning.
Forskning från Umeå universitet utvecklar metoder för att skapa bättre prov och enkäter.
Hjärnans avfallshantering, kollagring i sjöar och elevcentrerat lärande är några ämnen som ska studeras.
En ny avhandling undersöker hur man kan mäta människors grundläggande psykologiska behov.
Vilka värden gavs störst tyngd när fritidshemmets läroplan formulerades? Det undersöks i ny avhandling.
Per-Åke Rosvall är listad bland de mest produktiva forskarna inom området i världen.
Vilken typ av lärandemetod som används i skolan påverkar hur elevernas hjärnor aktiveras.
År 2018 infördes programmering i grundskolans läroplan och ställde lärare inför nya utmaningar.
Första doktoranddagen som anordnats av och för doktoranderna själva.
Vetenskapsrådet har beviljat 40 miljoner till en ny forskarskola som kommer att ledas från Umeå universitet.
Nu har en lärarpanel utsett Tobias Forsells avhandling till sin favorit.
Välkommen till ett seminarium 4 juni där du får en inblick om pågående forskning inom utbildningsledarskap.
Nu firar tidskriften de första tio åren och har samlat ett urval av tidigare utgivna artiklar. Läs nu online!
Formas har anslagit medel för en tvärvetenskaplig studie om betydelsen av förskolebarns utemiljöer.
Skolfrånvaro är ett problem som medför många negativa konsekvenser, men det finns vägar tillbaka till skolan.
Gynnas eller missgynnas vissa grupper av högskoleprovets utformning?
Vi hälsar Sofie välkommen till ledningsgruppen för forskarskolan inom utbildningsvetenskap
Ny bok om demokratiarbete i yrkesutbildning av forskare från Umeå och Göteborg
Läs intervju om projektet förskolan som marknad med Sara Carlbaum på VK.
Linda Rönnberg ska studera privata aktörer och kommersialisering i förskola och skola.
Studie- och yrkesvägledning av utlandsfödda ungdomar ska undersökas i en studie finansierad av LH
Karin Sporre har finansieras av LH för att studera barns erfarenheter av vattenbrist.
Ny studie ska gå vidare med förskollärares förståelse för hur digital lek kan erbjudas barn i förskolan.
Maria Rönnlund och Aina Tollefsen ska studera ungdomars utbildnings och karriärvägar i svensk landsbygd.
Eva Mårell-Ohlsson vill utveckla AI för att hjälpa och stödja svårt sjuka barn, som vistas på sjukhus.
Sara Carlbaum har fått medel från VR för att studera förskolan som marknad
Bert Jonsson, professor vid TUV har ett forskningsprojekt om neurovetenskap i pedagogisk verksamhet.
Eva Mårell-Olsson ska studera och utveckla AI-baserad teknik till hjälp för barn som vistas länge på sjukhus.
TUV tilldelades medel till fyra projekt vid dagens beslut av Vetenskapsrådets (UVK).
Per-Åke Rosvall, docent på TUV, har utsetts som Sveriges representant vid Cedefop
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap firar 10-årsjubileum med en konferens.
I en ny bok ger forskarna Bert Jonsson och Lars Nyberg konkreta tips på evidensbaserade lärandestrategier.
Ny bok som bygger på resultat från omfattande empiriska studier av forskare vid Umeå universitet.
Högskoleprovet ställs in även i höst. Provet är inte tillräckligt säkert att genomföra i och med covid-19.
UCER:s utvärdering av Läslyftet har publicerat sin slutrapport
Från och med den 1 maj kommer Linda Rönnberg att tjänstgöra som professor i pedagogiskt arbete.
Ny avhandling om förskollärares erfarenhet av att använda surfplattor i undervisningen.
Lisbeth Lundahl, TUV, utses till hedersdoktor vid Åbo universitet fredagen den 29 maj
40 miljoner från Vetenskapsrådet möjliggör ny forskarskola i Umeå där ytterligare nio lärosäten medverkar.
Två forskare från TUV har erhållit forskningsmedel från utbildningsvetenskapliga kommittén (VR).
Tre forskningsprojekt vid Umeå universitet tilldelas totalt 15 miljoner kronor av RJ.
Nu finns delrapport 11: Erfarenheter av Läslyftets genomförande och effekter i förskolan 2017/18" publicerad.
En artikeln från TUV har tilldelats priset årets artikel 2018.
Gymnasieskolans nationella prov i matematik har hög kvalitet men skulle behöva undersökas ytterligare.
Nya forskningsmedel till TUV från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Ny rapport om kvarstående effekter av Läslyftet i grundskolan
Nu finns den fjärde delrapporten publicerad "Utvärdering av Läslyftet delrapport 4